Skiskoleniveauer

Skiskolen er en central del på skiklubbens ture, som adskiller os fra de konventionelle rejsebureauer. Når du rejser med os, får du mere ud af din skiferie.

I skiklubben inddeler vi vores skiskolehold efter udviklingspunkter. For at grovinddele opdeler vi indledningsvist i fem niveauer alt efter hvor meget erfaring på skiene du har.

Vi laver som oftest også en kørende inddeling på destinationen. Det er bestemt ikke utænkeligt at skiløbere med forskelligt antal uger i benene kan have de samme udviklingspunkter. Ligesom to skiløbere ikke har de samme behov og ønsker, blot fordi de har stået lige mange uger på ski. Derfor omrokerer klubbens dygtige instruktører af og til holdene undervejs, så alle får den bedst mulige oplevelse.

Børn

Børneundervisning er en kategori for sig, som vi vægter meget højt i klubben. Børn inddeles efter skierfaring og alder på destinationen. Vi stræber altid efter at tilgodese børnenes individuelle behov.

Vi prioriterer børneundervisning af høj kvalitet. Dette sikrer en meget høj grad af sikkerhed, tryghed og læring med fokus på leg i sneen.

Vi underviser børn fra 5 år og opefter.

Niveau 1:

Er nybegynder niveau. Du har aldrig stået på ski før eller højst et par dage.

Fokus i skiskolen: Du arbejder med din balance og position på skiene, du lærer at styre skiene så du kan bremse og svinge på de grønne og blå pister.

Niveau 2:

På niveau 2 har du typisk stået på ski i 3-10 dage. Tempoet er forholdsvis forsigtigt. Du kører bedst på blå pister.

Fokus i skiskolen: Du vil blive bedre til at styre skiene rundt i svingene, mens du arbejder med at køre med parallelle ski. Sammen arbejder vi frem i mod, at du føler dig tryg på blå og røde pister.

Niveau 3:

Du har typisk stået på ski i 2 til 5 uger, og kører for det meste med parallelle ski. Tempoet er middel. Du kører bedst på blå og røde pister, og det stejlere terræn er udfordrende for dig.

Fokus i skiskolen: Du vil forbedre din skiteknik, så også stejlere terræn under forskellige forhold (f.eks. isede pister, osv.) bliver nemmere. Vi arbejder med at kante skiene, så du står bedre fast i sneen.

Niveau 4:

Du har typisk stået på ski ca. 5 – 7 uger (eller længere). Du kan køre på alle pister og kører typisk med parallelle ski. Men du bliver udfordret af pukler, og når det bliver alt for stejlt eller iset.

Fokus i skiskolen: Du vil opnå bedre kontrol i et hurtigere tempo også på de stejle (røde, sorte) pister. På dette niveau inddrages terrænet som et tema i undervisningen. På den måde vil du kunne færdes problemfrit alle steder på bjerget. Ofte er undervisningen på dette niveau mere individuelt orienteret.

Niveau 5:

Du har stået meget ski (mere end 10 uger) og du kører sikkert og kontrolleret i højt tempo på alle pister, og kun med parallelle ski.

Fokus i skiskolen: Din skiteknik vil blive finpudset så du vil kunne tilpasse dit skiløb til forskelligt terræn. Vi arbejder med det tilpassede og varierede skiløb som individuelle fokuspunkter i undervisningen. Fokuspunkter du vil kunne tage med dig og arbejde videre med uden for skiskolen. På ekspert niveau dyrkes forskellige discipliner som port kørsel, pukler, dyb sne, osv.